Határtalanul 2019 [HAT-18-01-0422]

Pályázati azonosító: HAT-18-01-0422
A projekt címe: Erdélyi hagyaték – irodalmi értékeink nyomában
Időpont: 2019. június 2-7.

Beszámoló:

1.nap:

Négy órakor indultunk Jászszentlászlóról. Első állomásunk Nagyváradon volt, a Csonkatoronynál tanulói tolmácsolásban megismerkedtünk Arany János életrajzával, a műveiből részleteket hallhattunk, és koszorút helyeztünk el az emléktáblánál. A Nagyváradi Székesegyháznál Szent László életének felelevenítése következett. Majd megtekintettük a székesegyházat és annak kincstárát is. Vársonkolyoson a Nagy Magyar-barlangot jártuk be. Csucsán az Ady-emlékházánál a költő életrajzát és az Őrizem a szemed című költeményt hallgathattuk meg. Majd koszorúztunk is. Az első szállásunk Kolozsváron volt egy szépen felújított kollégiumban.

Csonkatorony előadás

Székesegyház Szent László hermájánál

Előadás a székesegyház előtt

Távozás a barlangból a függőhídon át

Ady-emlékmúzeum csoportkép

Nagyszalonta Nagyvárad Nagyvárad Vársonkolyos Csucsa

2.nap:

Kolozsváron Mátyás király szülőházánál koszorúztunk, a főtéren Mátyás király szobránál tanulói kiselőadás formájában ismerkedhettünk meg az uralkodó életével. A Házsongrádi temetőben Dsida Jenő és Reményik Sándor költők sírjait kerestük fel. Életrajzuk rövid ismertetése után mind a két költő egy-egy költeményének részletét is meghallgathattuk. Majd koszorúztunk is. Ezt követően a Tordai-hasadék végiggyaloglása következett. Közben meghallgattuk a Tordai-hasadék legendáját és a kialakulásának valós történetét is. Utolsó programként a tordai sóbányába látogattunk el. Torockón a Gyopár panzióban ért véget a nap.

Mátyás király szülőháza előtt

Mátyás király szobránál

Előadás és vers Reményik Sándor sírjánál.

Előadás Dsida Jenő sírjánál

Kolozsvár Kolozsvár Házsongárdi temető Házsongárdi temető A Tordai-hasadéknál

3.nap:

A harmadik nap délelőttjén a Székelykő megmászása volt a cél. Nagy erőfeszítést kívánt mindenkitől a hegytető elérése, de a csodálatos panoráma kárpótlást nyújtott a sok fáradozásért. Ezután Szovátán álltunk meg, a Medve-tó körül tettünk egy rövid sétát. Gyergyószárhegyen már vártak bennünket. Rövid készülés után műsort adtak diákjaink a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából. Majd az iskolák igazgatói testvériskolai szerződést kötöttek, amely magasabb szintre emelte a két intézmény kapcsolatát. Ezután egy koncertet hallgathattunk meg vendéglátóinkkal. Majd egy finom vacsorára hívtuk meg a gyergyóiakat. A sportcsarnokban szállásoltak el bennünket.

Túra a Székelykőre

Előadás a Medve-tónál

Műsor a Nemzeti Összetartozás alkalmából

A testvériskolai szerződés aláírása

Vacsora a vendéglátóinkkal

Torockó Szováta Gyergyószárhegy Gyergyószárhegy Gyergyószárhegy

4.nap:

A negyedik napon először a Békás-szorosban mentünk, majd a Gyilkos-tóhoz. A tónál meghallgathattuk a tó kialakulásának mondáját és a való eseményeket is. Ezt követően indultunk a Kis-Cohárd megmászására. Nem volt olyan erős túra, mint a Székelykő megmászása, de mire felértek a gyerekek, kellemesen elfáradtak. A látvány ott is csodálatos volt.  Gyergyószárhegyre visszaérve a helyi hetedikesekkel fociztak egy jót a tanulóink. A mérkőzés után meglátogattuk a Böjte Csaba által alapított gyermekotthont. Ajándékokkal kedveskedtünk az otthon lakóinak. Majd a gyergyóiakat ismét vendégül láttuk. Mind a két vacsora költségeit és elkészítését a Deli család vállalta. Ezt követően jót beszélgettünk vendéglátóinkkal.

Túra a Békás-szorosban

A Gyilkostónál

A Kis-Cohárd tetején

Focimecs a helyiekkel

Békás-szoros Gyilkostó Kis-Cohárd     Gyergyószárhegy

5.nap:

Az ötödik nap reggelén elbúcsúztunk a gyergyóiaktól. Ezt követően Korondra mentünk, majd Farkaslakára buszoztunk. Meghallgattuk Tamási Áron életrajzát az író szülőházánál, illetve részleteket az Ábel a rengetegben című regényből. Ezt követően az író sírjánál koszorút helyeztünk el. Utunk ezután Fehéregyházára vezetett. Megtekintettük Petőfi Sándor emlékmúzeumát, megismerkedhetünk a költő életrajzával, meghallgattuk Petőfi az Erdélyi hadsereg című versét is (mindkettőt tanulói tolmácsolásban). A kertgondozásra is volt időnk. Majd Gyulafehérvárra mentünk, ahol megnéztük a székesegyházat, megismerkedtünk az építmény történetével, és koszorút helyeztünk el Hunyadi János sírjánál. A várban is tettünk egy sétát. A szálláson jót vacsoráztunk, majd útinaplót írtak a diákok.

Búcsú a gyergyószárhegyiektől

Csoporkép Tamási Áron szülőházánál

Előadás Petőfi Sándor szobránál

A hűsítő jégkrém a gyulafehérvári út mellett

Koszorúzás Hunyadi János sírjánál

Gyergyószárhegy Farkaslaka Fehéregyháza   Gyulafehérvár

6. nap:

Vajdahunyadon a vár történetét az udvaron hallgathattuk meg tanulói tolmácsolásban. Végigsétáltuk a vár szinte összes zegét-zugát, az építményt folyamatosan fejlesztik.
 Ezután Dévára mentünk. Siklóval jutottunk fel a hegy tetejére épült erősségbe. Csodálatos látványban volt részünk. Meghallgattuk a vár építésének történetét, és felcsendültek a hatodikban tanult Kőmíves Kelemen című ballada sorai is. Egy totót is ki kellett tölteni a diákoknak a hallottakból. Hosszabb utazás során egy bevásárló központnál álltunk meg, nagyon fonom pizzával csillapítottuk éhségünket, és egy kicsit pihentünk is.
Ezt követően az aradi vértanúk emlékművét látogattuk meg. Megismerkedtünk a tábornokok életével, és a szabadságharc vázlatos történetét is felelevenítették a tanulók. Megkoszorúztuk az emlékművet. Majd elindultunk haza.

A vajdahunyadi várnál

Siklóval Déva várába

Déva, totó kitöltése a hallottakból

Arad, csoportkép az emlékműnél

Ezúton szeretnénk megköszönni minden támogatónknak – Magyarország Kormányának, a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságának, valamint a Bethlen Gábor Alapnak és a Kecskeméti Tankerületi Központnak -, hogy utazásunk létrejöhetett. Nem akarok megfeledkezni a helyi segítőinkről sem, valamint a szülőkről és az iskola vezetőségéről és dolgozóiról, akik segítették a kirándulásunk megvalósítását.